Illustratsioonid: Eesti Kunstimuuseum
2019. aastal tähistab Eesti Kunstimuuseum oma 100. sünnipäeva. Kummardusena juubilarile avaldab Pööning käesoleva aasta ajakirjanumbrites artiklisarja, kus antakse ülevaade muuseumi kogude kujunemisloost nende 100 tegutsemisaasta jooksul.

„Ideaal” on üks EKMi kogus olevatest August Weizenbergi skulptuuridest, mille Tallinna linn kujurilt ostis. [S 4]
EKM loeb oma ametlikuks sünnipäevaks 17. novembrit 1919, mil toimus Tallinna Eesti Muuseumi asutamiskoosolek. Algusaegade arutelud, kas loodava muuseumi kogud peaksid olema sarnased Eesti Rahva Muuseumi kogudele Tartus või arvestatakse tulevikus iseseisva kunstimuuseumiga, peegelduvad ka tolleaegses kogumispoliitikas: muuseumisse jõudis nii etnograafilist vanavara, kultuuriloolisi esemeid kui kaasaegsete kunstnike loomingut.
Etnograafilist materjali kogus tolleaegne EKM nagu ERMgi muuseumitöötajate ekspeditsioonide ja vanavarakorjajate, kellest enamiku moodustasid kohalikud kooliõpetajad ja -õpilased, abil. Muuseumile korjasid vanavara ka mitmed kunstnikud, näiteks Herman Halliste, kes tegutses Noarootsis ja Vormsil, ja Johannes Võerahansu, kes kogus Saaremaal. Kultuuriloolisest kogust moodustasid põhiosa ajaloolised mööbli-, metalli- ja portselanesemed – kohaliku baltisaksa kogukonna maa- ja linnaelamiste sisustus, mis jõudis müüki pärast maareformi, kui endised omanikud olid sunnitud kolima kitsamatesse oludesse.

Pastell „Prügieit” on kunstnik Ants Laikmaa kingitus kunstimuuseumile. [M 162]
Oma algusaegadel kujutas EKM kogude profiililt nn segamuuseumi. Kogu tolleaegsest koosseisust ja paremikust annab ülevaate Tallinna Eesti Muuseumi 1922. a ekspositsiooni nimestik, mis on süstematiseeritud osakondade kaupa. Ajaloolise osakonna moodustasid mitmesugused kirikukunsti näited: altarid, skulptuurid ja muu inventar; ajalooline mööbel mõisatest ja linnamajadest ning sealtsamast pärit sisustusesemed. Kunstiosakond koosnes juba nimetatud A. Weizenbergi ja A. Laikmaa töödest, lisaks üksikud teosed A. Adamsonilt, J. Kölerilt, O. Hoffmannilt, K. Mägilt, A. Vabbelt, P. Arenilt ja mõnelt teiselt. Etnograafia-alane väljapanek oli esemete arvult kõige rikkalikum, koosnedes vastavalt muuseumi profiilile Põhja-Eestist kogutud esemetest.
1925. aastaks muutusid aktiivseks arutelud Tallinna Eesti Muuseumi kogude iseloomu üle. Leiti, et Eestis ei ole otstarbekas ülal pidada kahte ühesuguse suunitlusega muuseumi Tallinnas ja Tartus. Nii muutus järjest enam valdavaks mõte, et Tallinna muuseum tuleks ümber organiseerida spetsiaalseks kunstimuuseumiks. 22. novembril 1925 võetigi vastu põhikirja muutmise otsus arendada Tallinna muuseum kunstimuuseumiks, millel on etnograafia esindusosakond. Korraldati ümber muuseumi kogud ja püsinäitus. Juba 1927.a. kirjutati ajalehes Vaba Maa uue püsiekspositsiooni kohta Kadrioru lossis: „Tallinna Eesti Muuseumist on nüüd saanud õieti esimene Eesti Kunstimuuseum […] Muuseumist on nüüd kolmveerand kunsti all, kuna ülejäänud osa moodustab etnograafilise osakonna.“ Ekspositsioonis oli esindatud Eesti kunst alates J. Kölerist ja A. Weizenbergist, vanema põlvkonna autoritest veel O. Hoffmann, K. ja P. Raud, A. Laikmaa, noorematest K. Mägi, N. Triik, J. Koort, A. Starkopf, P. Aren, A. Vabbe, E. Wiiralt jt. Eksponeeritud olid ka hollandi, flaami ja itaalia meistritele atribueeritud tööd.

Üks esimesi haridusministeeriumi kunstioste oli Paul Raua maal „Muhu rauk”. [M 61]

Ivan Repini „Sõduri jutustus” on muuseumisse jõudnud nn Riigikassa kollektsioonist. [VM 41]

August Janseni maal „Peetri maja Kadriorus” oli üks esimesi Kultuurkapitali Kujutava Kunsti Sihtkapitali oste. [M 100]
Lisaks Eestiga seotud kunstile omandati muuseumile töid Eestis toimunud välisnäitustelt, kus eksponeeriti kaasaegsete autorite töid. Nii jõudsid 1930. aastatel muuseumisse Soome, Läti, Leedu ja teiste maade kunstnike teoseid. 1938. aastal toimus Tallinnas suur Belgia kaasaegse kunsti näitus, mille järel kingiti eksponeeritud 139 maali, graafilist lehte ja skulptuuri kunstimuuseumile. Kahjuks hävis enamik sõjaeelsest kaasaegse väliskunsti kogust muuseumihoone põlengus 1944. a märtsis.

Max Beckmanni teos „Vana naine kapottkübaraga” on üks paremaid näiteid Saksa ekspressionistlikust graafikast EKMi kogus [VG 1104]
Seega oli 1940. aastateks Eesti Rahva Muuseumi Tallinna osakonnast saanud riiklik Eesti Kunstimuuseum. Kogumistegevus kujutava kunsti alal oli tol perioodil väga mitmekesine. 1920. aastatel koondus muuseumisse suhteliselt palju keskaegset ja väliskunsti, sest seda oli tol ajal rohkem liikvel. Alates 1930. aastatest muutusid ostud Eesti kunstnikelt järjest arvukamateks ja süstemaatilisemaks – muuseumis olid esindatud nii vanema kui noorema põlvkonna maalijad, graafikud ja skulptorid, igaühe looming selles kvaliteedis ja kvantiteedis, mis võimaldas saada ülevaate Eesti kunsti arengust. Kokku oli EKMil 1944. a 9. märtsiks, mil pommitabamuse saanud kõrvalmajast süttis tolleaegne muuseumihoone Tallinnas Narva maanteel, üle kolme ja poole tuhande kujutava kunsti teose.