1960. aastal toimus Helsingi Taidehallis mahukas Eesti NSV tarbekunsti ülevaatenäitus, kus ühe silmatorkava teosena oli eksponeeritud ka Mall Tombergi must-valge rüiutehnikas põrandavaip. See oli valmistatud tehnikas, mida on Soomes läbi aegade hinnatud ja mille soomekeelset terminit ryijy siiani isegi inglise keelde ei tõlgita.
Helsingis esitatu oli alles algus: 1960. aastatel kujunes rüiust üks eelistatumaid tehnikaid Eesti tekstiilikunstis. See andis võimaluse vastanduda möödunud kümnendi rangusele ning kohustuslikele kujunduslikele ja kompositsioonilistele võtetele, mida iseloomustasid raamitud plakatlikkus ja kindlad mustrid. Rüiu aga hakkas tähistama moodsat ja varasemast vabamat lähenemist nii tekstiilile kui ka kujundusele laiemalt, mis muutus vähehaaval hägusaks, maaliliseks ja abstraktseks.
Pööningu suvenumbris nr 2 (32) / 2022 kirjutame 1960. aastail uuestisünni läbi teinud rüiuvaibatehnikast ning Eesti tuntumatest vaibakunstnikest.
Autor: Kai Lobjakas
Fotod: Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Rahvusarhiiv, Kunst ja Kodu